Listy Barsanufiusza i Jana [cz.2] Miłość współbraci

przez admin w dziale Filokalia

Pytanie tegoż brata do Wielkiego Starca: „Wiem, Ojcze, że zdarza mi się to z powodu moich grzechów, i że jestem głupi i winny złych rzeczy. Igumen jednak prowadzi mnie w takie utrapienie, ponieważ zaniedbał i przeoczył pewne rzeczy, które z jego winy zostały utracone i nie wytrzymałem. Co mam zrobić, gdyż odpowiadam myślom i nie mam siły? Wybacz mi, że raz przemówiłem i nic więcej nie dodam. Dziwię się, jak ochłodziła się miłość, którą miałem do igumena i braci. Módl się za mnie do Pana”.

Odpowiedź:

Bracie, przypomnij sobie, co mówił swym uczniom Pan. Mianowicie: I wy niepojętni jesteście? Napisałem ci, byś był dokładny, co do swych myśl. Jeśli byś sobie zadał trud, by być precyzyjnym, zdawałbyś sobie sprawę, że o sile, o której niedawno mi napisałeś, sam ci wcześniej napisałem. Nie musiałbym pisać, ale jednak podejmę z tobą te pytania.

Przede wszystkim cię zganię. Powiedziałeś bowiem sam, że jesteś grzesznikiem, ale w czynach nie uważasz się za takiego. Ten, kto uważa się za grzesznika winnego złych rzeczy, nie przeciwstawia się innemu, nie walczy, nie gniewa się na nikogo, ale wszystkich uważa za lepszych i bardziej rozumnych. Jeśli zaś myśli drwią z ciebie, że tak jest, jakże poruszają cię przeciw tym, którzy są lepsi? Uważaj, bracie: to nie jest prawdą, jeszcze nie doszliśmy do tego, by uważać się za grzeszników. Jeśli ktoś kocha tego, kto go gani, jest mądry. Jeśli zaś ktoś kocha, ale nie wykonuje tego, co usłyszał od niego, to jest to raczej nienawiść. Jeśli jesteś grzesznikiem, dlaczego oskarżasz bliźniego i obwiniasz go, że to on jest przyczyną twojego utrapienia? Czy nie wiesz, że każdy jest kuszony przez własne sumienie i że to właśnie rodzi utrapienie? O to właśnie mi chodziło, gdy pisałem ci o braciach, żeby nie wydali ci się wielbłądem zamiast komarem i tak dalej. Módl się raczej, żebyście razem trwali w bojaźni Bożej. Mówisz, że jesteś głupi – nie drwij, ale badaj, a zobaczysz, że tak nie uważasz. Gdybyś bowiem tak sądził, nie powinieneś się gniewać, nie będąc w stanie osądzić, czy rzecz miała się dobrze, czy źle. Nierozumny bowiem jest uważany za głupca, a zarówno nierozumny jak i głupi znaczy mdły. Mdły zaś jak może innych przyprawiać, albo osolić? Zobacz, bracie, że gdy drwimy, mówimy tylko ustami, w czynach zaś wykazujemy. Gdy odpowiadamy naszym myślom, nie zdobywamy mocy, ponieważ najpierw wybieramy osądzanie bliźniego i siła naszego ducha słabnie. Obwiniamy naszego brata, choć sami jesteśmy winni. Jeśli uważasz, że wszystko pochodzi od miłosiernego Boga, niezależnie czy ktoś chce, czy się o to ubiega, dlaczego nie rozważysz tego i nie kochasz bliźniego całym sercem i doskonałą miłością? Ilu bowiem chciało nas, starców, i ubiegali się o to, a nie zostało im to dane? A do tego, który spokojnie siedział, posłał nas Bóg i uczynił go naszym umiłowanym dzieckiem. Bóg bowiem kocha głębokie pragnienie i miłuje z własnej i nieprzymuszonej woli.

Co zaś tyczy się: Raz przemówiłem i tak dalej – jeśli walczysz na pięści, by to osiągnąć, jesteś szczęśliwy, nie zostało to bowiem dane wszystkim. Co do pozostałych myśli, powierz Bogu każdą z nich, mówiąc: „Bóg wie, co jest pożyteczne” i przerwij. Wkrótce pojawi się siła, by to wytrzymać. Nie przestawaj zupełnie mówić, choćbyś mówił, a nie zostałbyś wysłuchany i nie znajdowałbyś łaski dla swego słowa. Jest to dla ciebie bardziej pożyteczne.

Jeśli chodzi o to, co cię dziwi. Doskonała miłość jest trwała i ten, kto ją posiadł, pozostaje w jej cieple, przywiązany miłością do Boga i bliźniego. Jeśli zaś chodzi o modlitwy, o których pisałeś na końcu, powinieneś zadowolić się tym, co ci napisałem, że w nocy i za dnia nieustannie modlę się za ciebie do Boga. Niepotrzebnie więc to pisałeś. Masz ode mnie pokarm według Boga na długi czas. Bądź mężny i oczekuj Pana, w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. Jemu chwała na wieki. Amen.


Fragment z książki „Listy” Barsanufiusza i Jana


Zobacz też inne teksty z serii Źródła monastyczne


Skomentuj

Wybór z I tomu „Filokalii”
Możesz pomóc
Darowizna na rzecz projektu FILOKALIA

Kwota: PLN

Dołącz do nas
Praktyka modlitwy Jezusowej

Zapisz się do newslettera

Dołącz do grona zadowolonych subskrybentów i ciesz się z wartościowych tekstów o modlitwie serca. Na bieżąco będziemy informować o postępie prac nad pierwszym przekładem FILOKALII. W nagrodę otrzymasz darmowe E-BOOKI :)