Ewagriusz z Pontu – pisma i opracowania

przez admin w dziale Filokalia

Wśród egipskich Ojców Pustyni szczególne miejsce zajmuje Ewagriusz (345–399), mnich rodem z Pontu (dzisiejsza północna Turcja), który kształcił się pod okiem św. Bazylego Wielkiego i św. Grzegorza z Nazjanzu; służył jako lektor w Neocezarei, potem jako diakon w Konstantynopolu, a wskutek miłosnych zawirowań musiał uciekać do Jerozolimy, gdzie trafił pod opiekę Melanii Starszej i Rufina. W Świętym Mieście Ewagriusz wciąż ulegał swoim słabościom, folgując swojej próżności i żądzy chwały; zapadł na tajemniczą chorobę, z której nie wydobrzał, dopóki nie wyznał Melanii swoich grzechów. Ta z kolei nakazała mu zostać mnichem w Egipcie, by Ewagriusz odzyskał zdrowie tak ciała, jak i duszy.

Ewagriusza nazywa się niekiedy „filozofem na pustyni” z racji jego starannego wykształcenia. Jego pobyt na pustyni egipskiej, wśród innych Ojców Pustyni, był bardzo owocny – jego spuścizna wciąż jest przedmiotem badań naukowców i zainteresowania chrześcijan rozmaitych odłamów. Nasze wydawnictwo od lat próbuje popularyzować pisma Pontyjczyka w przekonaniu, że ich lektura może wesprzeć rozwój duchowy każdego człowieka.

Lepszemu zrozumieniu jego nauk służą rozmaite publikacje, do zapoznania się z którymi pragniemy Was zachęcić. Popularnym wprowadzeniem w doktrynę Ewagriusza o „złych myślach” jest niewielka książka o. Włodzimierza Zatorskiego OSB, Osiem duchów zła; podobną tematykę porusza szerokie opracowanie ks. Leszka Misiarczyka, Osiem duchów zła i sposoby walki z nimi.

Znakomitym znawcą i popularyzatorem myśli ewagriańskiej jest Gabriel Bunge, przez lata żyjący w benedyktyńskiej wspólnocie w Chevetogne (Belgia), obecnie pustelnik. Godna uwagi jest jego książka poświęcona całości dorobku Pontyjczyka (Ewagriusz z Pontu – mistrz życia duchowego). Bunge skupia się jednak również na węższych tematach – opisuje charyzmat duchowego ojcostwa według Ewagriusza (Ojcostwo duchowe), problematykę gniewu (Wino demonów) i kwestię modlitwy (Modlitwa Ducha). Oprócz tego Gabriel Bunge zajmuje się tematem acedii, „duchowej depresji”, zwłaszcza w tomie Acedia – duchowa depresja.

Oczywiście szczególną wartość ma kontakt z tekstami źródłowymi, z oryginalnymi pismami Ewagriusza, których dwa tomy ukazały się w ramach naszej serii „Źródła monastyczne” – (Pisma ascetyczne). W tych woluminach znajdziemy m.in. niezrównany Traktat o praktyce ascetycznej (tzw. „Praktikos”), podejmujący problem formacji ascetycznej. W Pismach powraca wielokrotnie temat modlitwy – traktat Ewagriusza O modlitwie ma szczególną wartość, w związku z tym został też wydany jako odrębny tom serii „Z tradycji mniszej”.

Zwracamy Waszą uwagę na tę bogatą biblioteczkę ewagriańską, zwłaszcza że już wkrótce wzbogaci się ona o tom rozważań o. Szymona Hiżyckiego, opata tynieckiego, poświęconych walce ze złymi myślami (Pomiędzy grzechem a myślą. O ośmiu duchach zła Ewagriusza z Pontu). Praktycznym dopełnieniem będzie wybór pism Pontyjczyka, tom zatytułowany Antologia tekstów Ewagriusza z Pontu o złych myślach, w którym znajdziecie traktaty O ośmiu duchach zła, O różnych rodzajach złych myśli i fragmenty z „Praktikosa”.


Zapraszamy do czerpania z mądrości Ewagriusza z Pontu i głębszego doświadczenia duchowości egipskich mnichów.


Skomentuj

Wybór z I tomu „Filokalii”
Możesz pomóc
Darowizna na rzecz projektu FILOKALIA

Kwota: PLN

Dołącz do nas
Praktyka modlitwy Jezusowej

Zapisz się do newslettera

Dołącz do grona zadowolonych subskrybentów i ciesz się z wartościowych tekstów o modlitwie serca. Na bieżąco będziemy informować o postępie prac nad pierwszym przekładem FILOKALII. W nagrodę otrzymasz darmowe E-BOOKI :)